In
een krantenartikel werd duidelijke taal gesproken. De praktijk was dat, hoe
alert ik ook was geweest, er mij een aantal woorden in de mond waren gelegd. Toegegeven,
ik zou de uitspraak gedaan kunnen hebben, maar dan in andere, veiliger
omstandigheden. Zeker niet tegenover een journalist.
Door
bijgaande foto liep juist ik de grootste kans om door buschauffeurs tot
zondebok gemaakt te worden. Best wel begrijpelijk overigens, want velen zijn
juist aardig en behulpzaam.
Aanvankelijk
was ik wel tevreden. Boven het artikel in de papieren versie stond ’Zwolle: betere
afspraken over vervoer gehandicapten’ en ook in dikke letters ’niet iedere
chauffeur is even subtiel’. Terecht suggererend dat ik dit zou hebben gezegd. Echter,
de volgende dag bekeek ik een online versie van dezelfde krant en zag mij een
andere uitspraak doen: 'Chauffeurs rijden hard en zijn chagrijnig: Zwolse
rolstoelers mijden de bus’. Grotendeels waar, maar chagrijnig?
Een
week eerder werd Toegankelijk Zwolle, waar ik als ervaringsdeskundige aan
verbonden ben, door een journalist van de Stentor benadert. Betreffende de
aanstaande aanbesteding voor het openbaar vervoer in Overijssel, dus ook in Zwolle.
Het was hem opgevallen dat desgevraagd noch de gemeente, noch de provincie en ook
de busmaatschappij niet bekend waren met klachten van mensen met een beperking,
maar Toegankelijk Zwolle des te meer!
Die
ochtend was de afspraak. Een buslijn ontbrak, een taxi verdomde ik en omdat de
afstand meeviel werd het optie drie. Het was koud, maar belangrijker, droog. Dat
ik slordig voorwerk had gedaan zou blijken. Binnen een half uur was ik zo’n
beetje gearriveerd. Tussen mij en daar waar ik heen moest zat nog slechts 50
meter. En een flinke heg, met daarachter een drukke weg. Aai, had ik dus toch
bij die oversteekplaats van een paar minuten terug moeten zijn.
In
gedachten verzonken reed ik dus maar terug, lette niet goed op en schampte met
mijn rolstoel tegen de heg langs het fietspad. Nu heb ik op mijn rolstoel een aan-uit-knop
onder de rechter armleuning. Één van de risico’s die iemand als ik daarbij kan
lopen werd op dat moment duidelijk. Door mijn stuurmanskunst schampte de
betreffende knop langs een takje. Oftewel, rolstoel inclusief Geert
uitgeschakeld.
Daar
sta je daar. Genoeg mensen in de buurt, maar die rijden in een auto heel hard
voorbij. Na een aantal minuten komt er iemand op de fiets voorbij, maar of ik
praat te zacht of misschien had diegene muziek op de oren. Hoe lang ik daar
gestaan heb, ik weet het niet. Al met al werd ik geholpen en kon het gesprek
een half uur later dan gepland plaatsvinden. Het was zinvol denk ik. Er werden
beloftes gedaan betreffende bewustwording bij chauffeurs door middel van
training. Wat daarvan terecht zal nog moeten blijken