woensdag 3 juli 2019

Beslissen

Verbaasd las ik de overduidelijke woorden, maar begreep er eigenlijk niets van. Werd er dan echt op aangestuurd dat ik zou moeten verhuizen? Of liep ik te hard van stapel en was er sprake van een gevalletje doemdenken. Het bericht wat ik had ontvangen gaf genoeg aanleiding voor deze storm.

Het begon ermee dat Zwolle weer eens moest bezuinigen en zoals altijd ’de zorg’ hier de dupe van liet zijn. Zo was er het besluit dat zorgvragenden alle ondersteuning bij één organisatie moesten onderbrengen. Omdat ik ambulante begeleiding van stichting A krijg en huishoudelijke ondersteuning van bedrijf B, moest ook ik een keuze maken. Wilde ik ambulante begeleiding aan het schoonmaakbedrijf overlaten of schoonmaakwerkzaamheden aan de ambulante begeleiding. Uiteraard lag de situatie iets genuanceerder, maar al met al leidde deze beslissing tot het afscheid nemen van mijn huidige schoonmaakhulp. Jammer, maar het zij zo.

Onderwijl was er nog een ander hobbeltje. Met bovenstaande hulpvragen valt Geert volgens het op papier staande schema in een bepaalde categorie, waar helaas te weinig geld voor staat om alles te financieren. Nu heb ik geen paleis, maar graag zou ik de huidige twee keer twee uren huishoudelijke ondersteuning behouden. In dat geval zou omgerekend mijn ambulant begeleidster 8 minuten per week op bezoek kunnen komen. Een half uur per maand kon ook!

Dat er meer geld op tafel moest komen was duidelijk, maar het is ook te begrijpen dat dit niet zo eenvoudig is. Desondanks benaderde mijn ambulant begeleidster het sociaal wijkteam met bovenstaande vraag. Dus of er alsjeblieft een uitzondering kon worden gemaakt? Na enkele dagen volgde de uitslag van een gesprek tussen mevrouw A, manager B en adviseur C. Geadviseerd werd om te kijken of ik in de WLZ terecht kon.

Nu is het volgens mij zo dat wonen bij Fokus een soort van uitzondering op de regel is en niet onder de Wet Langdurige Zorg valt. In onzichtbare letters las ik achter het advies: zeg maar byebye tegen Fokus en verhuis maar naar een nader te bepalen verzorgingsresort. Als dit serieus is, dan maak ik er het liefst een einde aan. Bij wijze van spreken, natuurlijk!

Desgevraagd ontving ik van mijn ambulante steun en toeverlaat de uitleg dat WLZ niet betekent dat ik gelijk in een zorginstelling zou moeten gaan wonen, want het kan ook gewoon vanuit huis. Maar inderdaad, dan kon ik niet meer bij Fokus blijven wonen. Volgens haar was dit dan ook totaal geen optie!

Diezelfde middag kwam volgens afspraak mijn ergotherapeut, samen met een adviseur, praten over mijn tillift. Het apparaat bevalt me niet! Geloof het of niet, maar tot mijn verbazing komt er ook nog een derde persoon binnenlopen. En laat ik nu weten dat deze mevrouw ook aan het adviserende gesprek heeft deelgenomen. Nee, ik kon even niet aardig tegen haar doen, hoezeer ik er ook voor moet waken dit natuurlijk niet persoonlijk te maken.

Toen ik haar na afloop toch nog even benaderde en mijn ongenoegen en verdriet duidelijk maakte, moest ik mij maar geen zorgen maken. Er was ondertussen wat extra geld toegekend.

Zo eenvoudig en snel kan een besluit kennelijk worden genomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten