maandag 19 november 2012

Ajax




Zondagmiddag 11 november was er een wedstrijd waarvoor menig Zwollenaar naar het stadion wil gaan. Ajax kwam op bezoek! En al zijn de prestaties van PEC Zwolle niet goed, een club als Ajax wil je altijd well zien spelen. Althans, zo zit dat bij mij. Vorig seizoen, toen ‘we‘ nog FC waren, ging ik regelmatig naar een thuiswedstrijd kijken. Nee, een seizoenskaart had ik niet, maar dat was ook niet echt nodig. Trouwens, ik vond die zogenaamde verplichting om alle thuiswedstrijden te moeten bezoeken niet prettig en als ik toch wilde gaan was er altijd wel plek. Was ik een fan? Eerder een supporter, omdat ik al meer dan 30 jaar in Zwolle woon. Peter van der Hengst, Klaas Drost, Ad Raven, ik weet het nog goed. Ooit zag ik bij studio sport een 5-5, uit bij Ajax, later in het stadion zelfs een 4-0 overwinning op Ajax.
Een seizoenskaart, nam ik er na de promotie wel een? Na enig twijfelen toch maar niet gedaan. Ten eerste dacht ik eerlijk gezegd dat Zwolle toch maar weinig te zoeken had in de eredivisie. Een tweede argument voor mij was dat ik wederom niet de verplichting wilde hebben om om de week op de zaterdagavond naar het Stadion te ‘moeten’. Maar Ajax, ja die wilde ik wel zien.

Een eerste probleempje was het volgende: ik ontdekte pas de maandag ervoor dat de wedstrijd er aankwam. Waren er nog kaartjes? Op de site kon ik zo gauw niets vinden. Dan maar even bellen. Zo kwam ik er ook meteen achter dat het stadion tegenwoordig anders heet: het IJsseldelta-stadion.Nu moet er even iets tussendoor vermeld worden. Er is nog een tweede probleempje. Ik ben gehandicapt. Door de ziekte Multiple Sclerose zit ik in een elektrische rolstoel. Ik woon zelfstandig, in een zogenaamde Fokuswoning in Stadshagen.

Nu weer even terug naar de wedstrijd tegen Ajax. Ik bellen en gelukkig, er zijn nog twee rolstoelkaarten, een voor mij en een voor mijn begeleider. Ik heb werkelijk overal hulp bij nodig, dus een begeleider is wel nodig. Maar helaas, online kaarten kopen voor de gehandicaptentribune is niet mogelijk. Waarom niet? Daarom niet! Aangezien ik toch heel graag naar de wedstrijd wil gaan, zal ik voor het kopen van de kaartjes dus naar het stadion moeten gaan. 
Met de bus of een taxi heen en weer reizen is weer zo'n gedoe. Maar er is nog een andere oplossing: mijn ouders vragen. Zij wonen gelukkig ook in Zwolle, niet ver van het Stadion. En zo kwam ik in het bezit van ongeveer twee van de laatste kaartjes voor de wedstrijd.

De voorbereiding op de wedstrijd is al leuk. Natuurlijk een taxi en begeleiding regelen. Maar ook een mentale voorbereiding is belangrijk, want ik moet er rekening mee houden dat het een fikse afstraffing kan worden door Ajax. Wordt het 0-5 of zit er misschien toch een wondertje in? 1-0? 2-1? Ja, Ajax draait ook niet super, dus…
En dan is het zondagmiddag, op naar het stadion. Op de ceintuurbaan zie ik de eerste ME-busjes. Een lichtelijke spanning neemt zich van mijn meester. Het gaat nu echt beginnen. Eenmaal in het stadion is de sfeer goed. Volle bak, veel gezang en… Ajax. Ik zie de bekende koppen: Vermeer, Blind en De Jong. 'Daar hoorden zij engelen zingen! Ajax Ajax Ajax'
De rest van de wedstrijd is bekend. Pas in de 81e minuut viel er een Zwols doelpunt. Voor de eer dachten wij, maar toen er 2 minuten later weer gescoord werd, veerde het stadion op: 2-4. Zou het toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten