zaterdag 7 juni 2014

Vroeg



Het was zeker tien dagen naar de achtergrond verdwenen, maar deze week wist ik dan toch voldoende moed bij elkaar te verzamelen. Het naar buiten treden, om een nieuwe hoedanigheid bij jezelf te erkennen en dit dan ook nog eens meteen officieel te maken, vraagt nou eenmaal om durf. De voordeur hoefde ik hiervoor gelukkig niet uit; via de digitale wereld was voldoende.

Onlangs werd ik namelijk geïntroduceerd in een nieuwe fase van mijn leven. Of misschien moet ik zeggen: een nieuwe kijk òp mijn leven. Onverwacht, maar ook ongewild, kreeg ik een mentale metamorfose over mij uitgestort. De voorzet was al gegeven, ik hoefde het alleen nog maar af te ronden. Weigeren zou geen optie zijn en negeren zinloos. Makkelijk praten misschien, maar het is gewoon een kwestie van doen, de acceptatie komt dan heus wel vanzelf.

Enige tijd geleden trakteerde de belastingdienst mij weer eens op hun bekende envelop, bij mij gepaard gaande met enige hartkloppingen. Niet dat ik met een geheim leef, zover ik weet heb ik niets te verbergen. Maar gelijk aan het openen van deze blauwe envelop, kan er ook een complete beerput worden opengetrokken. Iets waar je totaal niet aan gedacht had. Wat zou er nu weer eens in staan? Heb ik soms iets onnozels gedaan? Wordt het betalen of cashen?

De belastingopgave voor 2013 heb ik twee maanden geleden al de deur uitgedaan. Met de hulp van een belastingman, die ieder jaar altijd keurig op tijd, begin maart, aan de bel trekt. Afspraak maken, € 10 betalen en klaar is Kees, ideaal! Ik ken deze meneer via mijn ouders en zij op hun beurt weer via de PCOB. Natuurlijk val ik niet onder de doelgroep en ben dan ook geen lid van deze ouderenbond. Ik heb gewoon geluk!

Twee weken geleden, weer een blauwe envelop:

Geachte heer/mevrouw,

In uw aangifte inkomstenbelasting 2013 hebt u inkomsten uit vroegere arbeid opgegeven. U hebt daarom misschien ook recht op tijdelijke heffingskorting voor  vroeggepensioneerden. Met het aangifteprogramma dat u hebt gebruikt, kon u deze heffingskorting helaas niet aanvragen. Onze excuses hiervoor. Inmiddels is er een nieuwe versie beschikbaar…

Wanneer komt u in aanmerking voor de heffingskorting voor vroeggepensioneerden?
·         U bent op 31 december 2013 jonger dan de AOW-leeftijd.
·         U hebt een uitkering uit een pensioenregeling
·         Op de uitkering is een bijdrage Zorgverzekeringswet ingehouden

Voor alle duidelijkheid, ik snap er geen jota van. Al bijna zes jaar ben ik niet meer werkzaam en ik weet zeker dat mijn voormalige werkgever de laatste jaren niet meer genoemd werd in mijn belastingaangifte. Nou ja, mijn vrienden van de belastingdienst zullen wel weten waar ze het over hebben. Toch?

Ook al voldoe ik aan al hun voorwaarden, waar dit allemaal toe zal leiden moet nog gaan blijken. Onbedoeld wordt ondertussen mijn connectie met de PCOB belastingman wel weer gerechtvaardigd. Misschien ben ik als 44 jarige niet alleen ziek, gehandicapt of noem het arbeidsongeschikt, maar dus ook nog eens vroeggepensioneerd.

Helaas te vroeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten