maandag 6 mei 2013

Draak

Wanneer ’s ochtends de voordeur zich sluit achter de vertrekkende adl-assistent, keert de stilte in huis terug. Voor even dan, want al snel begin ik weer te praten, echter niet tegen mezelf, noch ‘een eind in de ruimte lullend’. Meestal ben ik in de morgen na het openen van mijn ogen al vrij helder. Met de medewerker van Fokus wordt er gepraat over het weer, het nieuws van de dag of de ouwe-lullen-muziek van radio 2, welke ik ’s ochtends aan heb staan. Of over welk interessanter onderwerp dan ook, wat er maar ter sprake komt.

ʺWordt wakker, open mailʺ Over het algemeen zijn dit de eerste vier worden die ik zeg Ik heb een spraakherkenningsprogramma op mijn laptop geïnstalleerd, Dragon genaamd. Door een microfoon geef ik opdrachten en zeg de woorden voor berichten en teksten. Het programma is afgestemd op mijn stem, zodat hij niet reageert op andere personen. Althans, dat zou de bedoeling moeten zijn. Uit ervaring weet ik ondertussen wel beter!

De laptop openen is te hoog gegrepen voor mij. Hij staat inderdaad meestal dan ook open. Het aanzetten van de laptop en microfoon moet met de hand gebeuren. Soms lukt mij dit, vaak ook niet. Daarna doet mijn mond de rest, want met de opdrachten
Wordt wakker en Ga slapen zet ik de microfoon open en dicht. Stel dat ik commandeer: ʺWordt wakkerʺ, maar er gebeurd niets. Het programma herkent kennelijk mijn spraak niet. Een enkele keer kan dit gebeuren en dat hoeft nog geen paniek te veroorzaken. Maar soms komt het voor dat na een tweede poging dit probleem niet verdwijnt. Dat betekent foute boel! Dragon begrijpt mij niet meer.

Wat in de software gebeurt of juist niet, ik weet het niet. Maar dat er in mijn hoofd een kleine kortsluiting ontstaat, mag duidelijk zijn. Ik ben dan in feite compleet uitgeschakeld. Met de kinbesturing van mijn rolstoel kan ik ook de cursor op het beeldscherm van mijn laptop bedienen. Als Dragon medewerking weigert kan het op internet surfen en email openen gelukkig gewoon doorgaan. Maar bij alles waar letters, woorden of cijfers moeten worden ingevuld heb ik toch echt Dragon nodig. Ik kan bijvoorbeeld geen bankzaken doen, geen wachtwoorden invullen, geen berichten versturen en ook geen zoektermen op Google invullen. Oké, het is geen wereldramp, maar wel héél vervelend!

Bij Dragon komt de associatie dragonder naar boven. Ik heb een paar dragonders in mijn appartementencomplex wonen. Onlangs kwam Susanna thuis, nogal ontdaan. Ze had haar fiets mee naar boven genomen, omdat zij en Rosa zouden blijven slapen. Ik wil niet dat hun fietsen ’s nachts buiten blijven staan. Als alternatief is er mijn berging beneden, maar daar is het geen pretje. Er zijn dus enkele dames die wat te zeuren willen hebben en daarom mijn dochters erop aanspreken dat het naar boven meenemen van fietsen niet mag! Echter, al zou ik 37 fietsen in mijn appartement stallen, dat gaat niemand wat aan. Als ik maar geen overlast bezorg, toch? Behalve dat dit geneuzel is, omdat deze regel niet bestaat, hebben deze dragonders kennelijk niet het lef om zelf naar mij toe te komen!

ʼdragonderʼ - cavalerist
Oorspronkelijk waren het voetsoldaten (infanteristen) uit het Franse leger, die zich te paard verplaatsten en daarna te voet vochten. Geleidelijk aan gingen zij zich tot cavalerie-eenheden ontwikkelen en te paard vechten. Deze dragonders beleefden hun hoogtepunt in Frankrijk in de tweede helft van de zeventiende eeuw. De naam zou zijn ontleend aan de in hun vaandel gevoerde draak en de typische drakenvorm die hun bewapening, Franse musketten, gehad zou hebben. Ook in Nederland waren dragonders actief, maar pas tussen 1815 tot 1841 kende het Nederlandse leger ook een officieel regiment dragonders.

ʼdragonderʼ – forse vrouw; manwijf
Door een bepaald incident werd het woord ook gebruikt als scheldnaam tegen vrouwen. In het Rotterdam van vòòr 1710 werd bij een vechtpartij tussen dragonders onderling ontdekt dat een van de slachtoffers een als dragonder verklede vrouw was. Zij kreeg de naam ‘Aal de dragonder’. Haar lichaam werd niet begraven, maar gebruikt voor anatomisch onderzoek. Later werd zij opgezet, met een zwaard in de hand en op een paardenkarkas zittend, en tentoongesteld.

Om het pedagogisch verantwoord te houden tegenover mijn dochters, maar toch mijn frustratie te kunnen uiten, gebruik ik maar het woord dragonders in plaats van …

1 opmerking: