woensdag 1 mei 2013

Okko

Al eerder schreef ik eens over beroering binnen de wereld van Fokus. Het gaat om een nog onbekend antwoord op de vraag hoe de zorgverlening binnen Fokus er over een jaar uit zal zien. Meer dan 1300 ‘Fokustelgen’ worden onrustig gemaakt. Allemaal zien we natuurlijk het liefst dat de huidige vorm kan blijven voortbestaan.
Sinds de financiering vanaf 1 januari 2012 via de AWBZ verloopt, is er onduidelijkheid. Het magnifieke van Fokus is niet meer zo vanzelfsprekend. Persoonlijke verzorging, wordt waarschijnlijk in de komende jaren gefaseerd uit de AWBZ overgeheveld naar gemeentelijk niveau. Blijft de huidige 24 uurszorg-op-afroep dan ook nog mogelijk? Moet ik om half elf ’s avonds in bed liggen? Waar gaat het heen?

Onlangs was er een informatiebijeenkomst om meer duidelijkheid te geven in deze ingewikkelde materie. Er zou inzicht worden gegeven in de huidige stand van zaken, maar een definitief oordeel van de staatssecretaris moet nog komen. De bestuursvoorzitter van Fokus, Okko Jongsma himself, zou alles helder kunnen maken, hoopte ik. Wellicht kon hij al wat onrust wegnemen. Of misschien is het allemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt? Hoewel ik echt niet onbenullig ben, de aanstaande veranderingen en de brei van regels komen als zeer warrig op mij over.

Op een vorige bijeenkomst van Fokus, twee jaar geleden, voerde Okko Jongsmsa eveneens het woord. Toen was ik ook al onder de indruk van zijn naam. Wie durft zijn kind ‘Okko’ te noemen? Hierdoor getriggerd ben ik online namenlijsten gaan bekijken. Benieuwd of aanstaande ouders tegenwoordig ook nog de naam Okko als keuzemogelijkheid krijgen. De mens Okko Jongsma heeft het voordeel dat hij niet meer een van de jongsten is. Destijds zullen er wel heel andere normen zijn geweest qua kindernamen.

De woorden ‘Ik haak af’ gebruik ik wanneer mijn hersenen mij in de steek laten. Dus als ik hetgeen waarover anderen praten niet meer begrijp. Niet dat ik het hoofd dan laat hangen. Ik blijf geïnteresseerd, maar kan niet alles meer volgen. Het was een overwinning op mezelf toen ik dit durfde toe te geven. Ik hoef me niet beter voor te doen dan wie ik ben en schaam me er ook niet voor. Het is uiteraard wel vervelend. Een diskwalificatie van mezelf? Ik zie dat anders. Misschien komt het door mijn Multiple Sclerose, misschien ook niet.

De opkomst was niet groot. Van de 22 aanwezigen waren er elf daadwerkelijk Fokusbewoner. Ik durf niet voor allemaal te spreken, maar het was duidelijk dat een aantal van mijn kornuiten zich van tevoren beter in dit onderwerp hadden verdiept.
Een ander agendapunt voor die middag was de kwaliteitstoets die de inspectie voor de gezondheidszorg (IGZ) vorig jaar heeft afgenomen. Het rapport hierover is onlangs verschenen. Hierin wordt vastgesteld dat landelijk gezien Fokus de nodige verbeterpunten heeft. Fokus heeft volgens de IGZ onvoldoende bekwaam personeel. Echter, in beginsel hoeft men niet geschoold te zijn in de zorg. De adl-medewerkers krijgen namelijk een interne opleiding. Er zou volgens het rapport ook veel ziekteverzuim en een groot verloop onder het personeel zijn. Controle op de zorg zou te beperkt zijn, zodat de eigen regie en veiligheid van cliënten onvoldoende zijn gewaarborgd.

Lobbe
Odo
Okke
Orri
Ubbo
Loddi
Oege
Okki
Orso
Uddo
Obbe
Oeke
Okko
Otte
Udo
Obbo
Oene
Olle
Otti
...
Obe
Oka
Onke
Pelle

Oddo
Okka
Onko
Polle


Over andere locaties van Fokuswonen kan ik niet praten, maar in het genoemde rapport kan ik mij totaal niet herkennen. Daarover wil, kan en moet ik direct, zonder voorstudie, duidelijk zijn. De IGZ meldt gelukkig ook dat er grote verschillen zijn tussen Fokusprojecten. Trouwens, van de 98 projecten zijn er maar acht bezocht en er werd met slechts 38 van de 1350 cliënten gesproken. Wanneer durf je conclusies te trekken?

Okko was door ziekte verhinderd! Hoe zijn plaatsvervangster heette, weet ik niet meer.

Bestaat de Bobo eigenlijk nog?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten