zondag 16 december 2012

Fleur

MSVN, Multiple Sclerose Vereniging Nederland, en Stichting MS Research zijn twee verenigingen die zich inzetten voor de ziekte en de patiĆ«nten, ieder op hun eigen manier. Onderzoek, bestrijding, informatieverstrekking en belangenbehartiging. Of er sprake is van samenwerking vraag ik me af. Ik heb wel eens gelezen dat dit niet zo is. De reden daarvoor weet ik niet. Eigenlijk raar dat er in zo’n klein land als Nederland is twee verenigingen zijn. Iedere keer als ik een acceptgiro ontvang van een van de twee verenigingen betaal ik braaf. Zo doneer ik ook altijd aan het Prinses Beatrix Spierfonds, het Nationaal Fonds Gehandicapte Kind (NFGK) en ook het Aidsfonds. Soms ook aan iets anders, afhankelijk van wat ik mij op dat moment aantrek van een goed doel.

Ik lees zelden tot nooit een folder of tijdschrift over MS. Aanvankelijk wel, ik las van alles. Uiteraard speelt hierbij ook een rol dat ik mijn handen niet meer kan gebruiken. Maar de interesse is eigenlijk gewoon verdwenen. Het zal allemaal wel. De website MSweb bezocht ik voorheen heel vaak. Ik las allerlei artikelen en bij het hoofdstuk Gastenboek, waar mensen vragen konden stellen of hun verhaal kwijt konden, reageerde ik veelvuldig op anderen. Ik geloof dat ik veel mensen advies of andere ondersteuning heb kunnen geven. Althans, dat denk ik.
De website heeft ook een eigen datingsite. Kennismaken en wie weet wat nog meer. Ook daarbij was ik actief. Een kortstondig, maar intens contact met J. was het gevolg en erg leuk.

Via het eerder genoemde gastenboek ontdekte ik dat cacao wellicht averechts werkt bij MS. Ik heb toen zelfs een paar maanden geen chocolade gegeten, maar effect heb ik zelf niet gemerkt. Na vijf maanden weer naar de hagelslag gegrepen. Ik wist niet dat in zoveel producten cacao zat.
Pas geleden sprak ik een vrouw die er echt baat bij heeft. Zij gelooft er in, zet door en merkt effect. Petje af! Ik ben duidelijk geen doorzetter.

Ik hoorde dat Fleur Agema, de rechterhand van Geert Wilders, de Haagse Mozart, ook MS heeft. Als ik dat dan lees, schrik ik er toch even van. De reactie van haar, van anderen. Tjonge, dit heb ik ook. Confronterend!

Een bloemetje via de Fleurop zal ik niet sturen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten