zaterdag 29 december 2012

Lijstjes

De wereldwijde siddering voor het aankomende, nieuwe millennium bracht Nederland in de laatste week van 1999 een nieuwe sensatie. Uiteraard was er destijds bij de start van de Top 2000 nog geen sprake van een herhaling in december 2000, neem ik aan, laat staan van een traditie.

In 2004 werd daar bovenop dat andere project op de radio gelanceerd, wat zou uitmonden tot een jaarlijks terugkerend evenement: Het Glazen Huis van 3FM Serious Requests. Nederlandse steden staan in de rij om dit project binnen te halen of ze beginnen een eigen versie. Ook een aantal andere landen, zelfs Kenia, hebben dit initiatief overgenomen. Nadat dit jaar de 3FM-dj’s Giel, Gerard en Michiel zes dagen lang in Het Glazen Huis hadden geleefd alsof ze in quarantaine zaten, stond na afloop de teller op €12.251.667,00 (!). Dit ten bate van projecten van het Rode kruis tegen babysterfte (in met name Afrika denk ik). Tot mijn schande moet ik erkennen dat er door mij geen platen zijn aangevraagd, dus geen geld gestort.

De top 2000 is ondertussen ook weer begonnen. Nog in de flow van Het Glazen Huis dendert men door tot 31 december 12 uur ’s nachts. Dan wordt er geëindigd met Bohemian Rhapsody van Queen. Dat is de enige zekerheid die er al is voor de edities van 2013, 2014, 2015, 2016 en de rest dat volgt tot in den eeuwigheid. Waar ik over het algemeen Radio 1 luister (ja, ik weet het, ik ben saai!), staat nu dagelijks Radio 2 op. De muziek vind ik erg leuk. Van Neil Diamond tot Neil Young en tig keer The Beatles. Het gros van de nummers die voorbij komen ken ik wel of ik kan in ieder geval wel een vlaag van herkenning bespeuren.
Een minpunt aan de Top 2000 vind ik het geleuter tussen de nummers door. Ik irriteer mij groen en geel aan het sfeertje wat eromheen hangt. De presentatoren vinden alles geweldig en praten steeds alsof ze in een walhalla leven. Luisteraars kunnen hun herinneringen delen. Ik snap heus wel dat dat de kern van het programma is. Maar laat het daarbij. De heren achter de microfoon moeten niet insinueren dat ze ‘geil’ worden van het programma.

Persoonlijk vind ik lijstjes een leuk onderdeel van december. Overal kom je ze tegen, over allerlei onderwerpen. Een top 10 van de leukste dit of de mooiste dat. Terugkijken op een jaar met hoogtepunten, dieptepunten, de mooiste film of cd. Ook interessant om dit met anderen te delen.
Mijn dieptepunt van het afgelopen jaar was van maandag 19 maart drie uur ’s middags tot de volgende ochtend, dinsdag 20 maart tien uur. Door een foute inschatting zakte ik scheef in mijn rolstoel en wel dusdanig dat ik geen alarm kon slaan. Ik heb een nacht lang zo moeten zitten. De minuten kropen voorbij en vele, vele uren later werd ik gelukkig gered uit deze vervelende situatie. Het is een traumatische ervaring geweest. Nou ja, ik heb er in ieder geval ook veel van geleerd.

Een ander lijstje bestaat alleen maar uit hoogtepunten voor mij. Het rijtje met theaterbezoeken voor het huidige theaterseizoen is nog geeneens halverwege. In de planning staan onder andere Youp van ’t Hek, Brigitte Kaandorp, Marc Marie Huijbregts en Acda en de Munnik.

2 opmerkingen:

  1. De top 2000 blijft leuk! En heb je maar één dieptepunt op je lijstje staan? Dat verhaal van jou doet het nog steeds goed op in slaap gesukkelde feestjes! Kunnen we lekker met z'n allen roepen wat een drama het was! Ondertussen heb jij het moeten doorstaan! Dat is pas een oefening in geduld!

    BeantwoordenVerwijderen