ʺAch, wat jammer! ʺ Alsof ik de relaxedheid zelve ben, onderga ik de mededeling die mij
per telefoon bereikt. ʺNee hoor, ik begrijp het! Ja, we
hebben wel weer contact. Tot ziens!ʺ De man aan de andere kant van de
lijn zal vermoeden dat ik, hoewel teleurgesteld, het bericht wel makkelijk tot mij neem. Dat
ik zojuist van binnen ontplofte zal niet zijn opgemerkt. De uitleg was
duidelijk, daar valt niks tegen in te brengen. De frustratieverwerking
vraagt meer tijd. Fijn dat er zo bijtijds werd afgebeld.
Toen de
verbinding verbroken werd, kon ik aanvankelijk alleen maar wezenloos voor mij
uitstaren. Gelukkig realiseerde ik mij snel dat er geen tijd was om te balen. First things first! Oftewel, de foutieve
bekendmaking van een kwartier geleden aan de buitenwereld als de sodemieter
rechtbreien. Als ik niet snel was, kon het zijn dat een aantal mensen al
onderweg was om die middag te kijken hoe Geert als een passieve co-piloot het
luchtruim zou gaan verkennen, hangende aan een paraglide-scherm. Bellen,
mailen, sms-en en een bericht op Facebook zou ertoe leiden dat het dagprogramma
van hen er opeens anders uit zou komen te zien.
Het komt
misschien opmerkelijk over dat ik na het telefoontje nog alle voorzieningen bij
de hand had om andere mensen te bereiken. Eigenlijk zou ik toch de eerste
moeten zijn die onderweg was naar de plaats van bestemming? Ja, als alles
gegaan was zoals het had moeten gebeuren, dan had ik op dat moment ook al in
een taxibusje gezeten. Maar ‘gelukkig’ kwam daar waar ik voor vreesde ook uit.
Om 10:00
zat ik helemaal klaar, te wachten op de aanvang van de reis. Bepakt en bezakt,
de adrenaline gierend door mijn lijf. En ja hoor, daar was het gevreesde
telefoontje! Het zou allemaal wat langer gaan duren. Het taxibedrijf vermoedde
een vertraging van drie kwartier, misschien een uur. Mijn paraglide-vrienden
zouden waarschijnlijk wel begrip hebben, als ik daardoor te laat zou komen.
De volle
overtuiging dat het die zaterdag echt zou gaan gebeuren bestond nog maar een
uur. Het zou dan wel mooi weer worden, maar dat is niet voldoende voor de
paraglide-meteoroloog om groen licht te kunnen geven. Luchtstroming, luchtdruk,
er komt meer bij kijken. De halve nacht lag ik wakker, enigszins positief
gestemd, maar vooral onwetend. Zou het doorgaan? Zelfs toen ik die ochtend op
hun website zag staan dat het vliegen door kon gaan, was ik toch nog niet
helemaal bevrijd van de twijfel. Gold dit ook voor mijn avontuur? Maar toen
de reacties op mijn bellen en mailen uitbleven, raakte ik overtuigd.
Als een
kind zo blij prepareerde ik mezelf. Zelfs door een verlate taxi liet ik me niet
uit het veld slaan. Maar toen kwam het telefoontje waar ik op dat moment
absoluut niet meer op gerekend had. Ze vonden het toch niet veilig genoeg! ʺGekscherend noemen we paragliden ook wel parawaiting. Maar maak je
niet druk, er komt altijd een moment dat het wèl doorgaat.ʺ
’s
Middags om 13:00 ging de deurbel. Moe en nog gefrustreerd lag ik op bed. De
taxi stond klaar! Lekker bijtijds!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten