″Meneer, kan ik u misschien ergens mee helpen?″ Hoe alleraardigst het ook bedoeld is van de mij tegemoet lopende vrouw, het is niet nodig. Zelf heb ik haar trouwens nog niet eerder zien rondneuzen, maar omgekeerd zal zij mij, waarschijnlijk met toenemende verbazing, in de afgelopen tien minuten wel vaker hebben zien staan op die ene plek. De rolstoel staat stil en mijn blik is al die tijd gericht op dezelfde stellage, vol met best wel lelijk glaswerk.
Hooguit
zullen anderen het stiekem irritant vinden dat ik in het smalle gangpad
behoorlijk aanwezig ben. Verder ga ik er maar vanuit dat er in eerste instantie
niet of nauwelijks aandacht wordt besteed aan mijn aanwezigheid. Maar na enige
tijd ging er kennelijk bij deze vrouw een lampje branden. Ik leg aan haar uit dat
ik stroom aan het tanken ben. Ik vul in dat de vrouw hierover flink verbaasd zal
zijn. Misschien niet zozeer om het feit op zich, maar wel dat dit in deze kringloopwinkel
gebeurt.
Waarom
mijn kleding na verloop van tijd te klein voor mij wordt laat zich raden. Om
weer eens een stapeltje te recyclen, wilde ik deze vorige week wegbrengen. Maar
ik twijfelde of de accu’s van mijn rolstoel op dat moment, eigenlijk überhaupt,
genoeg vermogen voor een retourtje kringloopwinkel konden leveren. Volgens de
oplader waren ze vol en zouden dus volledig moeten meewerken, maar daar had ik
gek genoeg geen boodschap aan. Beide blokken waren zelfs een week daarvoor nog vernieuwd,
maar mijn twijfel was er en die bleek terecht!
Dat
ik flink balend aan de oplader sta heb ik dus over mijzelf afgeroepen. Thuisblijven
was immers ook mogelijk. De drang was echter groter dan het verstand. Iets met
spelen met het lot? Uit voorzorg had ik de oplader maar meegenomen. Trouwens,
ik weet nú wat ik anders niet had geweten, namelijk dat of de accu’s of de oplader niet voor de volle 100% te vertrouwen zijn. Tot halverwege het
avontuur leek ik gezegend te zijn, maar kakkerdekak, eenmaal bij de bestemming bleek
anders.
Het
was op 1 april dat mijn rolstoel ook al van nieuwe accu’s was voorzien. Alleen
al gelet op die datum had ik enige voorzichtigheid moeten incalculeren in mijn
over het algemeen zorgeloze leventje. Zo’n twee weken voor mijn zeilvakantie
vond ik de accu’s weer iets te snel leeg te raken. Raar, al na drieëneenhalve
maand! Gelukkig kon een monteur van Welzorg mij vlak voor mijn weekje weg geruststellen.
De oorzaak, een deels kapotte plug van de oplader, kon ter plekke worden
hersteld. ″En wees gerust meneer, zowel met beide accu’s als met de oplader is verder
niets mis!″
De
eerste avond op het eiland kreeg ik echter het signaal dat de accu’s vrijwel
leeg waren. Mijn reactie moge duidelijk zijn. Mijn vakantie kwam ik gelukkig goed
door. Weer in Zwolle kreeg ik meteen nieuwe accu’s, met als uitleg dat de
huidige soort ronduit slecht waren. Al maanden was dit euvel bij Welzorg
bekend. Kennelijk dus niet bij iedere monteur. Nu zou dit vage verhaal wel ten
einde zijn. Toch?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten