Kalenderjaar
2013 is net begonnen en het huidige schooljaar is nog niet halverwege. Mijn
idee dat alle basisschoolkinderen na de kerstvakantie wel weer zin zullen
hebben om naar school te gaan, blijkt niet te kloppen. Nota bene door mijn
eigen dochter Rosa is dit grandioos ontkracht. In een gesprekje bleek de
motivatie nog ver te zoeken. De oorzaak ligt bij het vak rekenen, het is zo
saai. Twee dagen later was er desgevraagd al iets meer zin in school. Gelukkig
had haar oudere zus overigens bij voorbaat al meer zin.
Dat
starten na de kerstvakantie niet voor iedereen gemakkelijk is, snap ik heus
wel. Na zestien dagen thuis te zijn geweest, moeten kinderen over het algemeen
weer even wennen. Dan ga ik er gemakshalve maar even niet vanuit dat school door
het kind nu al ervaren wordt als een nare verplichting van het leven,
bijvoorbeeld wegens problemen met het leren of andere obstakels.
Volwassenen
kennen het fenomeen opstartproblemen ook. Starten na enkele dagen in het nieuwe
jaar geeft waarschijnlijk geen problemen als men in het jaar ervoor gewoon tot
30 december heeft moeten werken. Wanneer men gezegend is met een kerstvakantie
en bijvoorbeeld een tijdje afwezig is geweest rond de jaarwisseling, kan het
twee kanten opgaan met de motivatie. Of men heeft compleet nieuwe energie, of
iedere vorm van motivatie is volledig spoorloos.
Een groep
waar ik enigszins over mee kan praten en waar ik mij in herken zijn de
leerkrachten. Ik besef natuurlijk heel goed dat niemand gelijk is en een ieder
weer anders in het vak staat. Overigens, het laatste wat ik wil is
beroepsgenoten voor het hoofd stoten. Maar ik zal niet de enige zijn geweest
die in de nacht van 31 december, van een willekeurig jaar, al tijdens de eerste
seconden van het nieuwe jaar, in een flits de eerste schooldag voorbij zag
vliegen.
Ieder
voordeel heeft zijn nadeel, zei ooit iemand met rugnummer 14. Wat het leuke is
van werken in het onderwijs kan juist ook weer tegen je werken. Dertien weken
per jaar vakantie hebben, betekent dat een leerkracht vaak moet afbouwen en
weer net zo vaak moet opstarten. En hij of zij is niet de enige in het lokaal.
Er zijn net zoveel karaktertjes als kinderen aanwezig, een ieder met zijn of
haar eigenheid.
Ook ik
ben blij dat kerstvakantie voorbij is. Een van mijn werkzaamheden is het
samenstellen en verzorgen van de Rakkerpraat, de nieuwsbrief van
basisschool de Wendakker, waar Rosa nog op zit. Nog een half jaar en de
basisschool is geschiedenis voor mijn beide meiden.
Al in het
voorjaar van 2008, vlak na het besluit om na die zomer definitief te stoppen
met werken, ontstonden de eerste kopzorgen. Hoe ga ik mijn leven dadelijk
invullen? Ik wilde nog geen geraniums gaan kopen en ben al vrij snel eens gaan
kijken bij de vrijwilligerscentrale. Het ondersteunen van de schooldirectie
middels het prepareren van de Rakkerpraat
kwam op mijn weg, nadat ik al gestopt was in Ermelo. De toenmalige directeur
van de basisschool, Aaldert Renting, had al eens aangeboden om na te denken
over wat ‘zijn’ basisschool voor mij zou kunnen betekenen. Nu dan, dit
meehelpen aan de schoolkrant doe ik graag! Twee jaar daarvoor was ik al lid
geworden van de oudervereniging. Het onderwijs, waar ik uiteraard nog veel
affiniteit mee had, kon nog veel voor mij betekenen.
Intussen
kwam er ook nog ander vrijwilligerswerk bij. Op de activiteitentherapie van
revalidatiecentrum de Vogellanden werd er een zogenaamde computergroep
opgestart. Daar ging ik eenmaal per week, vooral ouderen, helpen. Maar na een
jaar moest ik daarmee stoppen. Het werd allemaal te intensief, fysiek gezien.
Komende
zomer stop ik met de oudervereniging, na zeven jaar. Maar de Rakkerpraat wil ik
graag blijven samenstellen. Tijd zat!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten